RSSFölj hamburgareorg on Twitter

Bokrecension: Flippin’ Burgers

flippin_burgers_bok_1
Kokboken Flippin’ Burgers har precis släppts i bokhandeln. Recept från Jon Widegrens kända hamburgerhak i bokform för gemene man att laga. Har Sverige äntligen fått en bok om tillagning av hamburgare där alla recept inte börjar med ”500g nötfärs..”? Svaret är ett rungande ”JA!” och jag kan knappt läsa mer än 10 sidor åt gången innan jag börjar utstöta märkliga, gutturala ljud som beror på burgarcravings.

Som för att lyfta ett flottigt varningens finger kan jag meddela att boken är fullkomligen proppad med rikigt fina hamburgerbilder. Läs den inte när du är hungrig. Ni har blivit varnade.

Den väger in på strax över 125 sidor och börjar med en kort bakgrund till hamburgare i allmänhet och Flippin’ Burgers i synnerhet. Efter förordet dras läsaren med i val av styckningsdetaljer, hur man maler kött, vilka verktyg man behöver och olika stektekniker. Efter köttet är det dags för brödet och där bjuds man på receptet till de bröd som Magnus Johanssons Bageri bakar åt Flippin’ Burgers. Allt varvat med bilder från olika hamburgerhak i USA som Jon besökte på sin resa.

Efter att bröd och kött avhandlats kommer burgarrecepten. Det börjar med relativt enkla skapelser men sen bär det av till mer fantasifulla, men samtidigt klassiska, kreationer. Burgarna från Flippin’s meny finns där; Hamburgare, Cheeseburgare, Burgler och Flippin’ Cricket. De mer okända som visas upp med en parad av smakfulla bilder är bland annat original Cricket, Hodad’s Bacon Double Cheeseburger, Animal Style, Chili Dog Food och So Cal Burger.

flippin_burgers_bok_2
Efter genomgången av burgare leds man in på ämnet sliders och för en gångs skull betyder det inte bara små burgare, halleluja! När slidersbegreppet är utrett och recepten presenterade är det dags för tillbehören. Det är ganska många recept, däribland pommes frites, shoestring fries, sweet potato fries, inlagd jalapeño, inlagd rödlök, inlagda dillpickles och min favorit – Maltvinägermajonnäsen som står på borden i restaurangen.

Sist, men definitivt inte minst, går Jon igenom hur man gör ordentliga milkshakes. Ser man till hur de är i restaurangen gör man bäst i att laga och provsmaka varenda en. Den jag nästan blev mest nyfiken på är ”kanelbulleshake” där man helt sonika trycker ner en kanelbulle i glass- och mjölkblandningen innan man mixar. Måste testas!

På det hela taget är Flippin’ Burgers kokbok en grundlig genomgång av hur man gör riktiga burgare och tillbehör. Den ger en skön känsla med sina kontrastrika bilder. Blandningen av vit text på svart bakgrund och svart text på vit bakgrund på olika sidor är en riktig stämningshöjare. Jag kan inte annat än att bli skitsugen på att göra burgare när jag läser boken och lyfter min hatt (om jag haft någon) för att säga; Tack Jon! Tack för att det äntligen finns en bok att köpa i handeln som visar gemene man hur man gör riktigt bra burgare! Spring och köp (och om du gör det via en av textlänkarna här i bloggen kanske jag får ett reklamöre eller två av adlibris, fniss)!