RSSFölj hamburgareorg on Twitter

Bokrecension: Flippin’ Burgers

flippin_burgers_bok_1
Kokboken Flippin’ Burgers har precis släppts i bokhandeln. Recept frÃ¥n Jon Widegrens kända hamburgerhak i bokform för gemene man att laga. Har Sverige äntligen fÃ¥tt en bok om tillagning av hamburgare där alla recept inte börjar med ”500g nötfärs..”? Svaret är ett rungande ”JA!” och jag kan knappt läsa mer än 10 sidor Ã¥t gÃ¥ngen innan jag börjar utstöta märkliga, gutturala ljud som beror pÃ¥ burgarcravings.

Som för att lyfta ett flottigt varningens finger kan jag meddela att boken är fullkomligen proppad med rikigt fina hamburgerbilder. Läs den inte när du är hungrig. Ni har blivit varnade.

Den väger in pÃ¥ strax över 125 sidor och börjar med en kort bakgrund till hamburgare i allmänhet och Flippin’ Burgers i synnerhet. Efter förordet dras läsaren med i val av styckningsdetaljer, hur man maler kött, vilka verktyg man behöver och olika stektekniker. Efter köttet är det dags för brödet och där bjuds man pÃ¥ receptet till de bröd som Magnus Johanssons Bageri bakar Ã¥t Flippin’ Burgers. Allt varvat med bilder frÃ¥n olika hamburgerhak i USA som Jon besökte pÃ¥ sin resa.

Efter att bröd och kött avhandlats kommer burgarrecepten. Det börjar med relativt enkla skapelser men sen bär det av till mer fantasifulla, men samtidigt klassiska, kreationer. Burgarna frÃ¥n Flippin’s meny finns där; Hamburgare, Cheeseburgare, Burgler och Flippin’ Cricket. De mer okända som visas upp med en parad av smakfulla bilder är bland annat original Cricket, Hodad’s Bacon Double Cheeseburger, Animal Style, Chili Dog Food och So Cal Burger.

flippin_burgers_bok_2
Efter genomgÃ¥ngen av burgare leds man in pÃ¥ ämnet sliders och för en gÃ¥ngs skull betyder det inte bara smÃ¥ burgare, halleluja! När slidersbegreppet är utrett och recepten presenterade är det dags för tillbehören. Det är ganska mÃ¥nga recept, däribland pommes frites, shoestring fries, sweet potato fries, inlagd jalapeño, inlagd rödlök, inlagda dillpickles och min favorit – Maltvinägermajonnäsen som stÃ¥r pÃ¥ borden i restaurangen.

Sist, men definitivt inte minst, gÃ¥r Jon igenom hur man gör ordentliga milkshakes. Ser man till hur de är i restaurangen gör man bäst i att laga och provsmaka varenda en. Den jag nästan blev mest nyfiken pÃ¥ är ”kanelbulleshake” där man helt sonika trycker ner en kanelbulle i glass- och mjölkblandningen innan man mixar. MÃ¥ste testas!

PÃ¥ det hela taget är Flippin’ Burgers kokbok en grundlig genomgÃ¥ng av hur man gör riktiga burgare och tillbehör. Den ger en skön känsla med sina kontrastrika bilder. Blandningen av vit text pÃ¥ svart bakgrund och svart text pÃ¥ vit bakgrund pÃ¥ olika sidor är en riktig stämningshöjare. Jag kan inte annat än att bli skitsugen pÃ¥ att göra burgare när jag läser boken och lyfter min hatt (om jag haft nÃ¥gon) för att säga; Tack Jon! Tack för att det äntligen finns en bok att köpa i handeln som visar gemene man hur man gör riktigt bra burgare! Spring och köp (och om du gör det via en av textlänkarna här i bloggen kanske jag fÃ¥r ett reklamöre eller tvÃ¥ av adlibris, fniss)!